I sång och dans

Vad är det med musik och människor egentligen? Varför tycker vi så mycket om det? Hur kan det väcka sådana stora känslor i oss, bara för att ett fåtal toner rör sig på ett särskilt sätt?
Hur kommer det sig att visa ackordföljder och melodier får oss att rysa medan andra inte påverkar oss det minsta lilla?

Och det här kommer helt naturligt till oss. Redan som barn har vi svårt att sitta still när riktigt drivig musik drar igång. Vad är det vi gör? Vad är det vi kommunicerar med när vi dansar och studsar i takt? Hur kommer det sig att vi alla förstår skillnaden i känsla mellan dur och moll? Inte i någon kultur anses ett mollackord vara glatt, trots att vi inte alltid delar tonskala.

Musik är det närmaste andlighet jag kommer. Det går inte att förklara men det visar så tydligt hur vi alla hänger ihop. För den stora frågan blir: Varför gör vi såhär? Varför blir vi så påverkade? Vad är det rent evolutionärt som triggar detta i oss alla? Det är inget annat än magi eller något ännu större.

En sång som jag alltid har älskat och det här kanske kommer som en liten chock – är Under en filt i Madrid med Galenskaparna & After Shave.

Här i två versioner, en med Knut Agnred som har en av de häftigaste sångrösterna någonsin, och en med Claes Ericsson som också gör sitt yttersta för att gestalta den plågade mannen under sin filt. Knut Agnred har förresten skrivit musiken till Östersunds FK:s kampsång! Den är bra pampig den med.

Musik är en stor sak som förenar oss människor, och jag tror att det är perfekt sätt att möta andra kulturer på. Det finns alltid det där gemensamma, musiken. Ett sätt att öppna världen lite till.

Jag spelar själv gitarr och fuskar på många andra instrument. Jag funderar på att starta ett band med de som flytt hit från andra länder, se vilken slags musik vi kan koka ihop tillsammans. Det kunde bli fantastiskt! Och våra olika språk skulle inte spela nån roll eftersom vi kunde tala med våra instrument istället.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *